Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

----------------------------
      
home
      
COF
      
biografia
      
dyskografia
      
teksty piosenek
      
videografia
      
filmografia
      
instrumenty
----------------------------

----------------------------
      
albumy
      
czcionki
      
ikony
      
skiny
      
tapety
      
teledyski
      
themes
----------------------------

 

Thornography

GG:3447643 xim2@interia.pl

Powstał w 1991 roku w Suffolk w Anglii. Połączył charakterystyczne cechy gatunku black metal z motywami zaczerpniętymi z muzyki gotyckiej i klasycznej. W warstwie lirycznej, tworzonej w całości przez lidera i wokalistę Daniego Filtha (wł. Daniela Lloyda Daveya), nawiązuje do klasyków literatury (głównie romantycznej i powieści grozy), takich jak Goethe, Percy Shelley, Bram Stoker, H. P. Lovecraft oraz operuje makabreskami o tematyce wampirycznej, suspend horror i erotycznej. W miarę upływu czasu muzyka zespołu na kolejnych albumach, z chaotycznej i brutalnej, przeobrażała się w łagodniejszą i przystępniejszą.

Debiut płytowy "The Principle of Evil Made Flesh" został wydany przez Cacophonus Records w 1993 roku. Album cechuje się surowym brzmieniem i najbardziej spośród wydawnictw zespołu bliski jest black metalowi. Po licznych roszadach personalnych na początku 1996 roku ukazała się EP "V Empire or Dark Faerytaies in Phallustein", które zespół nagrał w składzie pięcioosobowym (podając jednak we wkładce albumu fikcyjnego muzyka, gitarzystę Jareda). Od tego EP współpracę z grupą rozpoczyna Sarah Jezebel Deva, wokalistka która pomimo tego, że pojawi się każdym kolejnym wydawnictwie i będzie jeździć z zespołem w trasy koncertowe nie zostanie wcielona w szeregi grupy.

Parę miesięcy później zespół porzuca Cacophonus Records na rzecz Music For Nations i na rynku pojawia się płyta "Dusk.....and Her Embrace" (nosząca podtytuł "Litanies of Damnation, Death and the Darkly Erotic"). Na albumie gościnnie zaśpiewał legendarny lider Venom - Cronos. Na "Dusk..." zespół czerpie pełnymi garściami z klasyków ciężkiego i klasycznego grania, czym bardzo oddala się od wysłużonych black metalowych standardów. W roku 1998 światło dzienne ujrzała płyta "Cruelty and The Beast", opowiadająca historię Hrabiny Elżbiety Batory. Wątki muzyczne z poprzedniego wydawnictwa zostały jeszcze bardziej rozwinięte, muza nabrała gotyckiej głębi i momentami stawała się wręcz melancholijna (czego najlepszym dowodem składający się z trzech części utwór "Bathory Aria"). W opinii wielu fanów jest to szczytowe osiągnięcie zespołu, choć sami muzycy nie byli do końca usatysfakcjonowani brzmieniem płyty.

Pod koniec 1999 roku pojawia się EP "From the Cradle to Enslave". Do utworu tytułowego powstaje pierwszy w historii grupy teledysk wyreżyserowany przez znanego twórcę horrorów Alexa Chandona. Po niecałym roku pojawia się album "Midian" - koncept opowiadający o biblijnym mieście zbłąkanych dusz. Gościnnie pojawił się na nim Doug Bradley, aktor znany z serii Hellraiser. Muzyka na tej płycie jest bardzo szybka ale jednocześnie dużo bardziej łagodna i przystępniejsza niż do tej pory, głównie za sprawą klawiszy. Tendencję potwierdza drugi zrealizowany przez zespół teledysk. Romantyczny obraz do "Her Ghost in The Fog" bardzo rożni się od ociekającego krwią, kontrowersyjnego "From the Cradle to Enslave". Na "Midian" znalazł się jeden utwór napisany z myślą o filmie Alexa Chandona Cradle of Fear, w którym główną rolę zagrał wokalista Cradle of Filth.

"Midian" był ostatnim albumem nagranym dla MFN. W 2001 roku zespół własnymi środkami powołanej przez nich do życia wytwórni Abracadaver wydaje album (planowany początkowo jako EP) "Bitter Suites to Succubi" zawierający nowe utwory i nagrane ponownie 3 piosenki z debiutanckiej płyty. W 2002 roku ukazuje się kompilacja "Lovecraft & Witch Hearts" (zawierająca jednak tylko utwory z okresu współpracy z MFN) i koncertowe wydawnictwo "Live Bait For The Dead". Na kolejny pełnometrażowy album przyszło czekać do marca 2003 roku. "Damnation And A Day" wydany został przez Sony Music. Tematem przewodnim albumu była historia Lucyfera. Do nagrania płyty zespół zaprosił Chór Filmowy i OrkiestraęFilmową z Budapesztu pod batutą Lazslo Zadoriego. Bardzo zaskakujący był brak solówek gitarowych na tym wydawnictwie. Muzycy twierdzili, że DAAD jest już tak intensywna, że wzbogacenie jej jeszcze solami gitarowymi stworzyłoby niestrawną mieszankę.

W roku 2004 zespół po raz kolejny zmienił wytwórnię płytową - przeszedł z Sony do Roadrunner Records. Pod ich skrzydłami nagrał album "Nymphetamine", który wyraźnie rożni się od poprzednika. Tym razem dużo jest solówek gitarowych. Niektóre utwory są wręcz bardzo heavy metalowe. Kulminacyjnym punktem "Nymphetamine" jest melancholijny utwór tytułowy, do którego fragmentu zrealizowano znakomity teledysk (w wersji albumowej utwór jest o wiele dłuższy). Na albumie ponownie można usłyszeć Douga Bradleya.

Kolejny album - "Thornography" - zapowiedziany jest na 16 październik 2006.

 

                                                                    All rights reserved ©2006 www.thorn.cba.pl